LADY+LORD MACBETH

Bodemloze liefde en blinde ambities

Lady+Lord MacBeth is de tweede samenwerking van regisseur Olivier Diepenhorst en schrijver Tom Lanoye. Eerder regisseerde Diepenhorst Mamma Medea, een bewerking die Lanoye al eerder schreef. Nu werken ze voor het eerst samen aan een nieuwe bewerking van de meest beruchte tragedie van Shakespeare: MacBeth.

Veel bloed, wreedheid en duisternis. Zo staat ‘de Schotse tragedie’ van Shakespeare bekend. Daar voegen Lanoye en Diepenhorst onverwachte elementen aan toe. En zij geven een centrale, drijvende rol aan Lady MacBeth. 

In hun jeugd hebben Lady en Lord MacBeth elkaar onvoorwaardelijk trouw gezworen. Hun leven wordt nu echter overschaduwd door een grote tragedie: zij blijven kinderloos. In tegenstelling tot hun vrienden, Lord en Lady Banquo. Die kunnen pronken met een prachtig zoontje, Fleance, dat dol is op zijn oom en tante MacBeth. Zelfs die kinderliefde kwetst de ouder wordende MacBeths meer dan ze tonen.

Lord MacBeth vecht zijn onbehagen uit op het slagveld. Als meest ervaren generaal van koning Duncan vecht hij nog steeds in de voorste gelederen, als een bezetene. Maar de eer die hem na afloop wordt bewezen troost hem niet. En zijn vriend Banquo, allesbehalve een vechtjas, blijft populairder dan hij.

Lady MacBeth zint op een manier om het gapende gat in hun bestaan te vullen. Zij bezweert haar man dat hij meer verdient. Veel meer. En zijzelf ook. De waarzeggers die ze raadpleegt hebben haar een wreed plan ingefluisterd — of was het omgekeerd? Is zijzelf de eigenlijke bedenkster? Samen moeten ze de zwakke koning Duncan uit de weg ruimen. Lord MacBeth heeft als enige recht op de troon. Maar ook hun vrienden Lord en Lady Banquo moeten verdwijnen. Lady MacBeth heeft recht op Fleance. Een zoontje dat zij kan opvoeden tot kroonprins. Beter dan zijn echte moeder het zou kunnen.

Wat een waanzinnig plan leek, wordt een obsessie. Ten slotte gaat het echtpaar over tot de daad. Met desastreuze gevolgen. Ook voor henzelf. 

Lady+Lord MacBeth is een meeslepende bewerking, over bodemloze liefde en blinde ambities. En over de pijn - het gemis van wat nooit heeft mogen zijn. Het koningskoppel wordt gespeeld door Joy Wielkens (tv-serie Dertigers) en Alwin Pulinckx (ex-ITA). Met live muziek van het ensemble Black Pencil!

TRAILER

TICKETS & SPEELLIJST

ACTEURS EN MAKERS

  JOY WIELKENS  LADY MACBETH

  ALWIN PULINCKX  LORD MACBETH

  YARA ALINK  LADY BANQUO, PRINS MALCOM, ZONDERLING

  AUS GREIDANUS JR.  KONING DUNCAN, LORD MACDUFF, ZONDERLING

  MATTHIJS IJGOSSE  LORD BANQUO, ZONDERLING

  JORGE ISAAC  BLACK PENCIL | BLOKFLUIT EN ARTISTIEK LEIDER

  MATTHIJS KOENE  BLACK PENCIL | PANFLUIT

  ESRA PEHLIVANLI  BLACK PENCIL | ALTVIOOL

  MARKO KASSL  BLACK PENCIL | ACCORDEON

  ENRIC MONFORT  BLACK PENCIL | PERCUSSIE

  •   TEKST TOM LANOYE
  •   REGIE OLIVIER DIEPENHORST
  •   MUZIEK BLACK PENCIL
  •   SCENOGRAFIE BART VAN MERODE
  •   LICHTONTWERP YURI SCHREUDERS
  •   KOSTUUMONTWERP SANDRO LIMA
  •   GELUIDSONTWERP MARK VAN BRUGGEN
  •   TECHNIEK NEAL GROOT
  •   REGIEASSISTENTIE DORIS DE VRIES

 

Tom Lanoye is romancier, dichter, columnist, scenarist en theaterauteur. Hij is een van de meest gelezen en gelauwerde auteurs van zijn taalgebied (Nederland en Vlaanderen), en kind aan huis bij alle grote Europese theaterfestivals. Tom Lanoye leeft en werkt in Antwerpen (België) en Kaapstad (Zuid-Afrika).

Olivier Diepenhorst deed de afgelopen jaren (gast)regies bij o.a. Toneelschuur producties, Korthals Stuurman Theaterbureau, Theatergroep Suburbia, Oostpool en Theater Bellevue. Zijn regie van Lichter dan ik  (Korthals Stuurman) werd door de Nederlandse Toneeljury geselecteerd als één van de beste voorstellingen van het theaterseizoen 21/22. Najaar 2022 oogstte Diepenhorst veel lof voor zijn regies van de indrukwekkende monologen Een Leven (met Benja Bruijning) en De Wanen (met Alwin Pulinckx, bekroond met vijf ★★★★★).

 

BOEK

Lady+Lord MacBeth verschijnt begin maart 2024 bij Uitgeverij Prometheus.

 

Tom Lanoye maakte al eerder radicale bewerkingen van klassiekers, zoals OustFaust (naar Goethe) en Atropa (naar Euripides), alsook Ten oorlog, Hamlet versus Hamlet en Koningin Lear (alle naar Shakespeare). Telkens met veel weerklank. Ook in de pers.

‘Lanoye preludeert op Shakespeares teksten zoals een meesterpianist op composities van grote componisten.’
Vrij Nederland

Over Lanoyes theaterbewerkingen:
‘Nog nooit een Shakespeare-bewerking gelezen die kan tippen aan dit taalspektakel.’
NRC

‘Genadeloos en scherp.’
De Standaard

‘Ontroert, steekt en schuurt.’
De Volkskrant

‘Literair precisiewerk: een koningsdrama zoals het hoort.’
Het Nieuwsblad

‘In de beste der shakespeareaanse tradities.’
Le Monde

‘Interessant, vernieuwend en rijk.’
Financial Times